تلفن : 36342222-071

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندانی یک پایه ای از جنس تیتانیوم است که همانند یک ریشه دندان، به منظور نگهداری دندان جایگزین در فک قرار می گیرد. تیتانیوم با بدن سازگار است، به این معنی که توسط بدن رد نمی شود.

دلایل استفاده از ایمپلنت

استفاده از ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته مزایای بسیاری دارد از جمله
الف) روکش های متکی بر ایمپلنت (ایمپلنت های دندانی ) حس و راحتی دندان طبیعی را دارد.
ب) عدم نیاز به تراشیدن دندان های مجاور ناحیه بی دندانی و همچنین حفظ استخوان فک از تحلیل.
ج) زیبایی دندان کاشته شده بسیارشبیه به دندان های طبیعی است.

موفقیت ایمپلنت

به عنوان یک راهنمای کلی انتظار می رود ایمپلنت ها حداقل برای 10 سال در سرویس باقی بمانند در بسیاری از موارد فراتر از چارچوب زمانی که انتظار می رود کار می کنند. ایمپلنت های دندانی تیتانیومی طی چند دهه گذشته تکامل یافته اند. از سال 1960 مطالعات زیادی انجام شده که نشان می دهد ایمپلنت ها برای بیش از چند دهه باقی می مانند .

بیماران اولیه ایمپلنت های دندانی بیشتراز 40 سال با ایمپلنت های خود در شرایط مطلوب در حال زندگی هستند. ایمپلنت ها دارای میزان بسیار بالایی از موفقیت هستند با این حال در موارد نادر شکست ممکن است رخ دهد. در شرایطی مانند از دست رفتن استخوان اطراف ایمپلنت و یا عفونت طول عمر ایمپلنت ها کاهش می یابد. طول عمر حداقل ۱۰ سال برای ایمپلنت ها منطقی به نظر می رسد.

پس از این مدت زمان به علت ساییدگی ، فشارهای جویدن و نیروهای بیولوژیکی که ایمپلنت ها هر روز در معرض آن هستند، تخریب اجزا نگهدارنده ممکن است رخ دهد. عوامل خطر مانند استعمال دخانیات و بیماری های لثه دو عامل کلیدی تاثیرگذار بر طول عمر ایمپلنت هستند. حفظ بهداشت مطلوب دهان و دندان ،چکاپ های دوره ای و پرهیز از دخانیات از عوامل افزایش طول عمر ایمپلنت های دندانی هستند.

آیا کاشت ایمپلنت در هر سنی قابل انجام است ؟

درمان ایمپلنت تنها پس از پایان رشد فکی _ صورتی قابل انجام است بنابراین همه افراد بزرگ تر از 19 سال که سلامت عمومی خوبی دارند و یا بیماری کنترل شده دارند می توانند درمان ایمپلنت را انجام دهند.

در سنین پایین با صلاحدید پزشک معالج درمان های موقت تا زمان فراهم شدن شرایط کاشت ایمپلنت دندان انجام می گیرد.

موفقیت درمان ایمپلنت افراد سالمند نیز همانند دیگر افراد است.

چرا ایمپلنت

ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته می باشد چراکه اولا همانند ریشه دندان در فک قرار گرفته و ضمن جلوگیری از تحلیل استخوان فک ( ناشی از فقدان دندان) به دلیل ثبات و استحکام آن (مشابه دندان طبیعی) عمل جویدن بسیار راحت صورت می پذیرد و در تکلم و گفتار نیز مشکلی بوجود نخواهد آمد.

در مقابل دندان های مصنوعی متحرک به علت عدم ثبات و حرکت مداوم هم در غذا خوردن و هم در تکلم دچار مشکل هستند و به مرور سبب تحلیل هرچه بیشتر استخوان فک می شوند تا جایی که دیگر امکان استفاده از ایمپلنت هم وجود ندارد. بریجهای دندانی هم که بصورت پل برای جایگزینی دندان از دست رفته بکار می روند بدلیل تکیه بر دندان های مجاور نیاز به تراشیدن آنها دارند که خود موجب مشکلات آینده خواهد بود .

بی توجهی به دندان از دست رفته

بی توجهی به دندان یا دندان های از دست رفته درمرحله اول منجر به تحلیل هرچه بیشتر استخوان فک و بتدریج سبب جا به جا شدن دندان های اطراف و مقابل ناحیه بی دندانی به فضای بی دندانی و در موارد گسترده تحلیل کلی فک که منجر به چین و چروک و تغییر فرم صورت می گردد .ایمپلنت به موقع و سریع بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته می باشد.

انجام ایمپلنت یا بریج

مسلما این روزه انتخاب ارجح برای جایگزینی دندان های از دست رفته ایمپلنت دندان می باشد . در مقایسه با سایر روشهای جایگزینی دندان نظیر بریج های دندانی درمان ایمپلنت هزینه بیشتری دارد ولی بدلیل مزایای ارزشمند آن مورد استقبال و رضایت استفاده کنندگان آن و پزشکان در سراسر دنیا قرار گرفته است . از مزایای مهم آن در مقایسه با بریج عدم نیاز به تراشیده شدن دندانهای سالم مجاور ناحیه بی دندانی ، حفظ استخوان فک و جلوگیری از تحلیل ناشی از فقدان دندان می باشد. البته این به معنای نادیده گرفتن بریج های دندانی نیست و در مواردی به صلاحدید پزشک معالج درمان انتخابی خواهد بود.

برای دریافت اطلاعت درباره تفاوت ایمپلنت دندان با بریج دندان به صفحه ایمپلنت بهتر است یا بریج مراجعه نمایید.

تفاوت ایمپلنت تک مرحله ای با دو مرحله ای

به طور روتین در جراحی کاشت ایمپلنت ابتدا با برش لثه پایه ایمپلنت دندان (فیکسچر) در استخوان فک قرار داده می شود و سپس لثه بخیه زده می شود تا جوش بخورد (مرحله اول) و سپس در حدود سه ماه بعد مجددا لثه شکافته شود و قطعه ای بنام هیلینگ بر روی فیکسچر بسته می شود (مرحله دوم ) و در آخر مراحل ساخت روکش انجام می شود. در روش تک مرحله ای در همان جلسه کاشت پایه ایمپلنت هیلینگ (فرم دهنده لثه) نیز بسته می شود و مرحله بعدی ساخت روکش است . بنابراین نیاز به جراحی مجدد لثه (مرحله دوم ) در این روش وجود ندارد.

ایمپلنت برای افراد سیگاری

توصیه بر این است که پیش از درمان ایمپلنت سیگار را ترک کنید چراکه همانگونه که سیگار کشیدن باعث ایجاد مشکلات لثه در اطراف دندان های طبیعی می شود خطر ابتلا به بیماری بافت های اطراف ایمپلنت را نیز بیشتر خواهد کرد. اگرچه بیمارانی هستند که با وجود مصرف سیگار تحت درمان ایمپلنت قرار گرفته اند و درمان آن ها با موفقیت همراه بوده است اما این موضوع که سیگار کشیدن مشکلات اطراف ایمپلنت دندان را افزایش می دهد قابل توجه است.

البته میزان مصرف سیگار و شرایط فعلی بافت های دهان در موفقیت ایمپلنت دندان موثر می باشد.

در کل ترک سیگار یک گام بسیارمهم در دستیابی به سلامت کلی بدن ، سلامت های بافت های دهان و دندان می باشد.

پیوند استخوان و جراحی کاشت ایمپلنت

عفونت دندان ، بی توجهی به دندان های از دست رفته ، استفاده از پروتزهای نامناسب و... نقش بسزایی در از بین رفتن و تحلیل استخوان فک دارند. یکی از راهکارهای موجود برای جایگزینی بافت‌های استخوانی از دست رفته پیوند استخوان است که باعث ایجاد مجدد استخوان می‌شود. پیوند استخوان یک روش استاندارد برای ساخت و تقویت استخوان می باشد که با روش های مختلفی انجام می شود. در مواردی با استفاده از استخوان بدن خود فرد انجام می گیرد و یا می توان از پودرهای پیوندی شبیه استخوان استفاده کرد. وسعت ناحیه ،شرایط بافت های زیرین و نیز میزان لثه پوشاننده آن در انتخاب روش و نوع ماده پیوندی موثر می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پیوند استخوان به صفحه پیوند استخوان مراجعه نمایید.

بهترین زمان کاشت ایمپلنت

رویکردهای متفاوتی برای کاشت ایمپلنت دندان وجود دارد .

1.قراردهی ایمپلنت دندان بلافاصله پس از کشیدن دندان که به ایمپلنت فوری معروف می باشد در این شرایط تطابق استخوان با ایمپلنت بهترصورت می گیرد اما این روش نیازمند وجود شرایط خاص می باشد.

2.قراردهی ایمپلنت مدتی پس از کشیدن دندان ها معمولا 6 تا 8 هفته پس از کشیدن دندان

ایمپلنت فوری

کاشت ایمپلنت همزمان با کشیدن دندان یعنی در همان جلسه ای که دندان کشیده می شوند در محل دندان کشیده شده ایمپلنت کاشته می شود. این روش به شرایط ویژه ای نیاز دارد و در صورت فراهم بودن شرایط به تشخیص دندانپزشک قابل انجام می باشد.

ایمپلنت در یک جلسه یا با بارگذاری فوری

در این روش در همان زمان کاشت ایمپلنت (روز جراحی) و یا حداکثر 48 ساعت بعد روکش بر روی ایمپلنت قرار داده می شود بطوری که به زیبایی و یا جویدن شما کمک کند البته این روکش به صورت موقت بوده و پس از مدتی با روکش دائمی تعویض خواهد شد.